Mengapa Sebahagian Perabot Bertahan Hanya Dalam Jangka Masa Yang Pendek?

Saya baru-baru ini menerima panggilan daripada seorang wartawan yang menulis artikel untuk majalah barang kemas mewah. Beliau telah diminta oleh pihak penerbit  meminta beliau menyiasat apa yang menyumbang kepada elemen "reka bentuk abadi" atau “timesless design” dan mengapa objek tertentu bertahan dalam jangka masa yang pendek. Manakala yang lain menjadi hanya lulus untuk ikutan/trend pada satu-satu masa. Dia pastinya menyangka bahawa sejak saya telah menulis beberapa buah buku mengenai gaya perabot, saya mungkin dapat untuk tampil dengan beberapa jawapan yang bernas dan berwawasan.

Pada mulanya saya agak terkejut. Saya telah berkecimpung dalam industri ini lebih daripada empat dekad tetapi saya tidak menganggap diri saya sebagai pihak yang berpengaruh bagi menentukan satu-satu gaya dengan apa-apa pembolehubah lain nya.  Walaubagaimanapun, saya telah memintanya untuk menghantarkan  soalan-soalan kepada saya. Lalu saya menghubungi rakan-rakan yang lebih berpengetahuan dalam industri untuk mendapatkan pendapat dan pandangan mereka. Saya telah menghubungi kira-kira sedozen atau lebih rakan-rakan seperti pereka perabot, pengeluar dan peruncit yang saya kenali dan hormati.

Jawapan mereka adalah semula jadi, pelbagai dan agak peribadi, tetapi selepas membaca dengan teliti terdapat beberapa  aspek yang boleh diketengahkan.

Apakah Reka Bentuk Perabot Yang Baik?
Reka bentuk perabot yang baik adalah gabungan fungsi (yang membezakannya dari seni) dan ia sentiasa mempunyai aura elemen “keseronokan untuk melihat” (pleasure to view). Ia mesti mempunyai jangka panjang (yang membezakannya dari arah aliran yang kebiasaannya tidak tahan lama). Reka bentuk perabot sentiasa melebihi jangkaan seseorang termasuk lah dalam konteks keselesaan dan fungsi. Salah seorang pereka perabot (furniture design) yang saya kenal mengatakan bahawa reka bentuk perabot yang baik adalah "imbangan, irama dan kesatuan (balance,rhythm and unity)  yang boleh dihasilkan." Paling penting, mereka mesti melepasi  tempoh masa yang singkat itu (test of time) itu.

Apa Unsur Rekabentuk Perabot yang Digemari oleh Pengguna?
Pengguna gemar untuk mendapatkan perabot dengan skala dan nisbahnya.  Mereka tertarik dengan cara menghias (furnish), dan keindahan veneers dan solid wood yang tertentu , ukiran dan acuan, serta perkakasan yang terperinci. Pengguna tertarik dalam banyak aspek, seperti: fantasi yang dapat ditimbulkan oleh produk , pantulan/refleksi memori keseronokan, tempoh masa tertentu yang berhanra dalam kehidupan mereka, atau imej yang berkaitan dengan seseorang yang disayangi atau dihormati. Setiap perabot mestilah mempunyai skala yang bersesuaian dengan kedua-dua rumah dan pengguna atau memenuhi keperluan sama ada dari segi ia berfungsi atau ciri-ciri khas yang ada padanya. Pengguna hari ini adalah ditarik kepada perabot yang mudah dan tidak terlalu penuh dengan hiasan.

Apa Inspirasi Sesetengah Pereka Perabot Yang Terkemuka?
Tiada pereka (designer) bekerja dalam vakum atau statik. Mereka mengambil unsur-unsur idea atau reka bentuk dan mengubahsuai kannya  menjadi satu produk lain. Keseronokan mereka bentuk perabot secara kreatif datang dari disiplin dan secara langsung mereka dapat menterjemahkan dalam penghasilan satu rekaan alternatif yang lebih baik. Sesetengah pereka diilhamkan oleh keinginan untuk meningkatkan kualiti hidup individu-individu yang menggunakan rekaan perabot mereka.

Pemikiran  Perabot Dengan Style ‘Best-Selling’, Apa  Punca Pengguna Memberi Tindakbalas positif?
Gaya Louis Philippe telah menjadi gah dan ternama beberapa generasi di semua titk harga (all price point) dan menunjukkan bahawa ia boleh diadaptasikan dalam pelbagai senario menghias (furnish scenario). Contoh lain ialah perabot  Cina klasik yang menggabungkan reka bentuk dengan baik dengan hampir mana-mana gaya hiasan  dari abad ke-18 untuk memulakan gaya yang dipanggil gaya kontemporari (contemporary style). Kebanyakan pengguna memberi respon yang baik untuk sesuatu gaya reka bentuk  mereka kenali.

Apakah  Warna, Bentuk dan Tekstur Yang Dpat Menarik Pengguna?
Dalam dunia ini, tiada dua orang dapat menerima warna, bunyi atau tekstur dengan penerimaa yang sama, begitu juga industri reka bentuk perabot. Ia bertujuan untuk mencari rekaan yang diiginkan oleh pasaran. Ini adalah sebab kebanyakan orang dewasa suka muzik yang sama sepertimana di zaman muda mereka dan tidak berkaitan dengan muzik generasi anak-anak mereka.
Dalam pasaran perabot hiasan rumah pada hari ini, ia masih semulajadi, seirama dengan bumi, dan masih tebal dengan warna-warna pastel, yang seolah-olah menjana sambutan yang terbaik dari pengguna. Lebih banyak sesuatu produk boleh diguna pakai, maka lebih banyak risiko yang boleh diambil dalam pemilihan warna yang terkini. Sebagai peraturan umum, lebih tinggi harga sesuatu perabot, maka pengguna akan menjadi  lebih konservatif dalam memilih gaya perabot untuk menghias kediaman mereka.

Apakah Perincian Yang Digunapakai Dalam Mencari Perabot Yang Baik?
1) Reka bentuk yang baik, atau gabungan warna menarik, dapat menarik perhatian pengguna tanpa melibatkan harga yang mahal.
2) Jangan menjadi pereka yang  suka membanggakan sesuatu reka bentuk. Apa yang terlalu menonjol atau tidak secocok pada kita mungkin pada orang lain ia merupakan satu elemen yang elegen lagi prestij.
3) Ingat bahawa citarasa dan pilihan reka bentuk biasanya sesuai dan berada di tempat yang betul  sebelum kita mencapai umur 25.

Perincian yang boleh diguna pakai adalah meraka yang dapat melihat dengan mata dan membangkitkan aura dalam diri pengguna untuk memiliki setiap rekaan yang dihasilkan. Tekaan kedua yang dibuat tentang keinginan pembeli  seringkali menghapuskan keputusan yang baik. Tambahan pula, masyarakat mempunyai naluri yang baik dan perabot yang menepati citarasa adalah tepat untuk pemilik.

Manakala, Semua peruncit hanya perlu mengembangkan fantasi yang diidamkan oleh pembeli dengan meletakkan aksesori yang betul dan persembahan yang menarik dan  memberi pembeli merasa "I want to live like that” :. Ini adalah satu konsep bahawa Ralph Lauren, Calvin Klein dan banyak pereka terkenal yang lain telah memahami dan dibawa dari satu bentuk seni ke bepada identity rekaan mereka  itu sendiri.



………
Artikel ditulis oleh Joseph F. Carroll (adalah bekas penerbit majalah Furniture/Today -  ini dan salah satu pengasas asal IAFP (International Allience of Furnishing Publications). Beliau adalah seorang perunding pemasaran antarabangsa.


Petikan diambil daripada Segmen: Business Issue Majalah Furniture & Furnishing: Export International- Asia Pacific.Middle East. Europe. Muka Surat 32-33 - Terbitan September 2013.